19 Jan

Toestel keert terug op Schiphol na zuurstofprobleem

Na de storm van donderdag mocht vrijdag alles weer vliegen vanaf Schiphol. Toch kwam een vliegtuig dat van het Amerikaanse United Airlines op weg naar Newark bij New York vrijdagmiddag niet ver en maakte het al snel rechtsomkeert naar Amsterdam, nadat aan boord meerdere mensen onwel werden. Niet ernstig „Zeven passagiers en acht bemanningsleden zijn op de luchthaven nagekeken door ambulancepersoneel", aldus de Veiligheidsregio Kennemerland. Niemand hoefde naar het ziekenhuis. Hoeveel mensen in totaal aan boord waren, is nog niet bekend. Lees ook: Mist zorgt voor flinke vertraging op Schiphol Volgens een woordvoerder was er door nog onbekende oorzaak een probleem met de zuurstofvoorziening en keerde het toestel daarom terug. Hij kon niet zeggen of de piloten er ook last van hebben gehad en ziek zijn geworden. Kleine brand Het toestel, vlucht UA071, maakte uiteindelijk een harde landing waardoor een kleine brand uitbrak bij het landingsgestel. Die kon snel worden geblust door de brandweer. Ook liep het vliegtuig door de klap een lekke band op. „De passagiers worden overgeboekt op andere vluchten of in hotels ondergebracht", aldus een woordvoerster van Schiphol. Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

Vloggers geweigerd in hotel: Voel mij vernederd

Ik slaap een paar nachten in jullie hotel en in ruil daarvoor plaats ik een positieve recensie op mijn YouTube- en Instagram-kanaal. Het was de gedachtengang van vlogster en influencer Ellen Darby, die in ruil voor het maken van een vlog wel vaker iets gratis kreeg. Nu hoopte ze die methode ook in Dublin kunnen toepassen. „Vorig jaar heb ik dat ook voor Universal Orlando in Florida gedaan en dat heeft hen geen windeieren gelegd", zo schreef ze naar The White Moose Café (een van de bekendste in heel Ierland) en het bijbehorende hotel Charleville Lodge. Met 87.000 volgers op YouTube en 76.000 op Instagram dacht ze wel indruk te maken, maar de eigenaar van het hotel was niet van een dergelijke deal gediend. Weinig zelfrespect Of dit de eerste keer was dat baas Paul Stenson zo'n verzoek kreeg is niet bekend, maar bij hem was de maat hoe dan ook vol. Op social media plaatste hij de mail - zonder daarbij de afzender te onthullen - met zijn commentaar. „Om zoiets te sturen, heb je ballen nodig. Helaas scoor je op het vlak van zelfrespect een pak minder. Als ik je hier gratis laat logeren, wie zal dan mijn personeel betalen?"   Na die eerste vraag somde hij nog wat kostenposten op. „Wat met de mensen die je kamer schoonmaken? De obers die je ontbijt op tafel zetten en de receptionist die je laat inchecken? Of moet ik hen vertellen dat ze in plaats van centen te krijgen zullen mogen figureren in je filmpje? Wie zal er opdraaien voor de kosten van het licht, het water en de verwarming?" Niet durven En daar bleef het niet bij. „Gelukkig doen wij het op sociale media ook niet onaardig. We hebben 186.000 volgers op onze twee Facebook-pagina's, 80.000 op Snapchat, 32.000 op Instagram en een 'armzalige' 12.000 op Twitter", vervolgt Stenson. „Maar ik zou nog in geen miljoen jaar iets gratis durven vragen. Ik blog ook een beetje, in mijn ogen is dat gewoon iets op internet schrijven. Dat maakt me niet beter dan iemand anders en geeft me ook geen vrijgeleide om niet te moeten betalen." Tot slot gaf hij Darby en haar collega's nog wat advies. „In de toekomst leg je toch best geld op tafel zoals iedereen. Als de hotelbazen in kwestie denken dat ze er iets aan hebben, kunnen ze je misschien een betere kamer geven. Maar kom niet zelf bedelen, dan zet je jezelf tenminste niet zo voor schut." Gratis reclame Hiermee was het relaas van Stenson ten einde, maar de discussie kwam pas net opgang. Darby maakte snel bekend dat het om haar ging en reageerde in een emotionele vlog van ruim zeventien minuten. „Ik ben razend en voel me droevig en vernederd tegelijkertijd. Ik verdien geld als influencer, het is de enige job waar ik me gelukkig bij voel. Ik heb de indruk dat ik anderen hierdoor ook help. In de voorbije drie jaar heb ik gratis kleding en eten gekregen van mijn lievelingsmerken. Ook hotels en reisagentschappen deden hun duit in het zakje, zo kwam ik op plekken waar ik anders alleen maar kan van dromen. En geef toe: in een tijdschrift of op tv wordt reclame toch ook niet zomaar gratis weggegeven?"   „Ik vind de manier waarop ik behandeld word smerig", vervolgt Darby. „Een mail die ik in vertrouwen gestuurd had, wordt zomaar open en bloot tentoongesteld. En nu word ik natuurlijk overspoeld door honderden giftige reacties. 'Wat een profiteur! Wie denkt ze wel dat ze is?', klinkt het dan. Concreet zijn het vooral dertigplussers die mij -een 22-jarig meisje- proberen kapot te maken. En dat terwijl ik alleen maar het beste van mijn leven probeer te maken. Zij hebben totaal geen idee hoe sociale media tegenwoordig werken." 'Excuus Vanuit haar community en collega's kreeg Darby veel bijval en al snel werd Stenson behoorlijk onder vuur genomen. Daarop kwam hij met een ironisch bedoeld excuus richting Darby en haar aanhang. „Ik begrijp dat er ophef is ontstaan, omdat een van jullie diep gekwetst is, omdat ze moet betalen net zoals iedereen. Het spijt me dat ik zolang heb gewacht om jullie in te schakelen. Als jullie nu allemaal negatief over mijn zaak praten, is dat enorm goed voor het merk."   Niet veel later volgde er een eveneens ironisch bedankje. „Beste bloggers, ik wil jullie allemaal enorm bedanken voor het werk dat jullie de voorbije twee dagen hebben verricht. De publiciteit die we hiermee vergaard hebben is onbetaalbaar. Maar treur niet. Jullie werk is niet voor niets geweest. Ik neem het op in mijn boek 'Hoe krijg ik wereldwijde publiciteit zonder één cent uit te geven."   Verboden terrein Het leidde tot enorm veel nieuwe kritiek, waarna Stenson een drastisch besluit nam: vloggers zijn niet meer welkom in The White Moose Café. „Die beslissing heb ik genomen na de stortvloed aan negatieve reacties vanuit die gemeenschap. Bloggers denken dat ze alles zomaar kunnen krijgen, de haat spat ervan af. En dat allemaal omdat zij weigerde te betalen voor een hotelkamer."   Verder benadrukt Stenson dat hij nooit Darby persoonlijk in haar hemd heeft gezet. „Ze zegt nu dat ik haar voor de leeuwen gegooid heb, maar ik heb haar naam nooit vernoemd. De commotie heeft ze zelf veroorzaakt door een video over de hele kwestie te maken. Altijd het slachtoffer spelen, een gekend fenomeen in het blogwereldje." Herkennen Het is overigens nog maar de vraag hoe Stenson een dergelijk verbod wil handhaven. Het lijkt er immers op dat hij zich in de vlogwereld zal moeten verdiepen om vloggers überhaupt te herkennen. Al lijkt de kans klein dat vloggers hem überhaupt nog een bezoekje zullen brengen in de komende maanden. Opmerkelijk feitje is daarnaast ook, dat ze zich op hun eigen site ook typeren als zijnde influencers.   Niet voor het eerst Stenson is als hotelbaas niet bang om de confrontatie te zoeken met klanten die wat hem betreft een lijn overgaan. Sinds 2015 geldt er een ban voor veganisten, nadat enkele veganrecensenten volgens hem een lastercampagne begonnen met een golf aan slechte reviews in nog geen 24 uur tijd.  Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

Deze tool bespaart reisjunks wellicht heel wat geld

Ben jij een verfent reiziger? Dan heb je wellicht al één of meerdere keren meegemaakt dat jouw vlucht vertraging heeft gehad. Erg vervelend, maar veel mensen weten niet dat het heel goed kan zijn dat jij best een leuk bedragje terug kunt krijgen voor die vertragingen. En er is nu een tool die jou daarbij kan helpen!  Met AirHelp kun je je trips van de afgelopen drie jaar visueel in kaart brengen en tegelijkertijd zien voor welke vluchten je compensatie kunt claimen. Daarmee is het de eerste tool ter wereld waarbij dit zo makkelijk kan. Kaart met routes De tool werd 17 januari gelanceerd en brengt voor jou in kaart op hoeveel compensatie je recht hebt vanwege vertraagde en/of geannuleerde vluchten in de afgelopen drie jaar. De tool toont ook een kaart met vliegroutes die jou als reisjunkie zijn afgelegd. En die kun je dan weer direct delen op social media. Door historische vluchtgegevens en geboekte vluchten te analyseren, creëert de tool een kleurrijke kaart met daarin de meest recente trips, tijd doorgebracht in de lucht, aantal bezochte landen en nog veel meer weergegeven. De technologie die de organisatie gebruikt moet consumenten bewust maken van hun rechten, waarvan ze wellicht niet wisten dat ze ze hadden. Automatisch nieuw bericht De tool is beschikbaar op de AirHelp website en de mobiele app, Wie de functie eenmaal heeft gebruikt krijgt automatisch een melding wanneer zich een nieuw recht op compensatie wegens een verstoorde vlucht voordoet.   „Vliegpassagiers meer bewust maken van hun rechten en nieuwe mogelijkheden aanboren om op te komen voor de rechten van vliegpassagiers is altijd al onze prioriteit geweest,” zegt AirHelp CEO en mede-oprichter Henrik Zillmer. „Meer dan negen miljoen vliegpassagiers wereldwijd hebben jaarlijks recht op compensatie wegens een verstoorde vlucht. Helaas weten de meeste reizigers niet wat hun rechten zijn of hoe ze hun recht kunnen halen. Onze nieuwe tool produceert daarom niet alleen deelbare content voor social mediagebruikers, maar meldt ook automatisch wanneer zich nieuwe opeisbare claims voordoen. We verheugen ons erop om nog meer reizigers te informeren over hun rechten op een leuke, interactieve manier met de laatste technologie.” Lees ook: 7000 kilometer reizen voor de perfecte foto Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

Ouders van 'balkonjongetje' krijgen tien jaar cel

De ouders die eind 2016 hun zoontje vijftien uur op een ijskoud balkon lieten doorbrengen als straf, zijn door de rechtbank zwaar veroordeeld. De rechtbank uit Brussel heeft zowel de stiefvader als moeder een celstraf van tien jaar gegeven. In pyjama Een zesjarig jongetje werd in december 2016 in slechts zijn pyjama op het balkon gezet van hun appartement in Sint-Joost-Ten-Node. Hij raakte bewusteloos en onderkoeld, waarna hij uiteindelijk met spoed werd overgebracht naar het ziekenhuis. Daar belandde hij op de intensive care. Het jongetje was op het balkon gezet, omdat hij vroeg in de ochtend een pannenkoek wilde eten. Toen de politie verder onderzoek deed, bleek dit niet de enige extreme manier van opvoeden van zijn ouders. IJsdouche Zowel hij als zijn tweelingzus was ondervoed en mishandeld. Bovendien waren straffen als een ijsdouche, verbanning naar het balkon of geen eten krijgen een gewoonte. Hierop werden de moeder en stiefvader vervolgd wegens foltering, onmenselijke behandeling en onthouding van voedsel van hun kind.  Bekijk ook: Ouders zetten zoon (6) 15 uur lang op ijskoud balkon De straffen waren aanvankelijk zes jaar voor de moeder en vijf voor de stiefvader (waarvan de helft met uitstel), maar in hoger beroep kregen beiden (bijna) een verdubbeling daarvan aan de broek.    Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

To the top